Pod názvem Y-Sender vyvíjí konsorcium partnerů v čele s Yunex Traffic systém řízení dopravy nové generace. S vedoucím projektu Filipem Magulou jsme si povídali, čím je tento projekt přelomový, co přinese uživatelům, i jak se mu spolupracuje s akademickou sférou.
Filipe, jak byste laikovi popsal systém řízení dopravy nové generace?
Pokud to zjednoduším, budoucí systém řízení dopravy bude schopen v reálném čase sledovat provoz na křižovatce, chápat, co se v provozu děje, předvídat potenciálně nebezpečné situace a těm předcházet, případně před nimi včas varovat účastníky silničního provozu. Zefektivní tak dopravu, zvýší propustnost křižovatky a zároveň také její bezpečnost.
Filip Magula, Vedoucí projektu
To je předpokládám úloha pro umělou inteligenci.
Ano, pokročilé prvky umělé inteligence na bázi hlubokých neuronových sítí a dalších pokročilých algoritmů jsou důležitou součástí řešení. Právě ony budou identifikovat jednotlivé účastníky provozu, předvídat jejich trajektorie a identifikovat rizikové situace. Umělou inteligencí to ale pro nás rozhodně nekončí. Pracujeme s reálným světem, ve kterém potřebujeme na jedné straně sbírat data, na straně druhé řídit dopravu a komunikovat s lidmi. Vyvíjíme proto nejen software, ale i hardwarový prototyp zahrnující multi-kamerový systém, nejrůznější senzory, světelné signalizační zařízení a v neposlední řadě prostředky pro využití moderních komunikačních funkcí inteligentních dopravy.
Vaše modely ovlivňují reálný svět…
Ano, přesně tak. A ten reálný svět je komplikovaný. Pracujeme s lidmi, jejichž chování v provozu nemusí být vždy úplně v souladu s pravidly, logikou nebo očekáváním. Musíme reagovat rychle, ale chyby přitom mohou mít fatální následky. Náš produkt proto bude nutné důkladně ověřit nad reálnými daty. Proto jsou členem našeho konsorcia i Brněnské komunikace, tedy společnost, která se v Brně stará o řízení dopravy. Díky nim máme přístup k reálné infrastruktuře, datům, ale i k pohledu předpokládaných budoucích uživatelů našeho systému. Součástí projektu v budoucnu bude také pilotní ověření na skutečné křižovatce.
Kdo jsou další partneři ve vašem projektu?
Na vývoji se kromě Yunex Traffic podílí Vysoké učení technické v Brně a České vysoké učení technické v Praze. Máme tedy přístup i k expertním znalostem našich špičkových technických univerzit. A zmínit bych měl i Technologickou agenturu ČR, která nám na projekt poskytla grant.
Jaké to je spolupracovat s akademickou sférou?
Je to velice podnětné a přínosné. Obě zmiňované technické univerzity umí velice dobře spolupracovat na výzkumu a vývoji s průmyslem, mají špičkové odborníky, rozsáhlé know-how i odpovídající zázemí. V projektu se dobře doplňujeme.
V jaké fázi se dnes projekt vlastně nachází?
Zatím jsme stále spíše na začátku. Projekt započal letos v lednu a je rozplánován na tři etapy v celkové délce tří let. Hotovo bychom tedy měli mít na konci roku 2025. Začali jsme přípravou trénovací množiny, naučili jsme AI detekovat a sledovat objekty, nyní pracujeme na měření rychlostí vozidel a výzkumu uživatelského rozhraní. Když to zjednoduším, víme, že na křižovatku přijíždí auto nebo kolo, umíme jeho pohyb sledovat a určit i jeho rychlost.
Tady se vkrádá otázka zneužitelnosti dat…
Bezpečnost dat a ochrana osobních údajů jsou samozřejmě důležitými aspekty celého projektu. Dobře si uvědomujeme právní i etickou citlivost těchto záležitostí. Veškerá personifikovatelná data jsou proto zpracovávána pouze na úrovni křižovatky a nejsou odesílána dále. Nezakládáme si na vás složku, nesnažíme se zjistit kdy, kde a s kým jste byl. Nestavíme „Velkého bratra“. Chceme vás jen bezpečně provést křižovatkou.
Tento projekt je financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
www.tacr.cz
www.mdcr.cz
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.