Naše pozvání k rozhovoru tentokrát přijal šéf brněnského vývojového týmu Matěj Dusík. Ve velmi přátelské atmosféře jsme si popovídali o tom, čím je pro něj práce v Yunex Traffic výjimečná, o dynamickém vývoji v oblasti řízení dopravy, i o potřebě interdisciplinárního přístupu a konsensu.
Jak se člověk stane šéfem DevOps v Yunex Traffic? Začíná jako programátor?
Jako programátor jsem začínal a bylo to super. Záhy jsem se ale vydal na jinou kariérní dráhu a začal se zabývat vedením projektů a týmů vyvíjejících software. Vyzkoušel jsem si práci v nejrůznějších odvětvích – v telekomunikacích, leteckém průmyslu, při automatizaci procesů. Do Yunex Traffic jsem nastoupil už na svou současnou pozici. Bylo to zhruba před třemi lety, kdy se firma osamostatňovala od Siemensu.
Lákalo vás budovat novou firmu?
To v tom bylo samozřejmě také. Přestavte si, že dostanete příležitost přijít do firmy s globálním dosahem, kterou můžete restartovat a budovat jako dynamický start-up. To není úplně běžné.
Mě ale hlavně přitahovala problematika řízení dopravy. Je to poměrně uzavřený expertní obor, velmi komplexní a vyžadující spoustu učení. Nabízí Vám ale možnost mít hmatatelný pozitivní dopad na okolní svět a cítit vlastní přínos. Celá ta oblast managementu dopravy a technologií pro Smart Cities je navíc velmi dynamická.
Dynamická? Když se řekne řízení dopravy, představím si spíše horu regulací.
Když to hodně zjednoduším, tak striktní pravidla nám říkají, kdy a kde má svítit zelená. Ale ten zbytek už zase tolik regulovaný není a opravdu je velmi dynamický. Vyvíjíme například prediktivní systémy, které zefektivňují dopravní toky, předpovídají budoucí stavy, zabraňují kolizím, chrání chodce a cyklisty, prioritizují prostředky veřejné dopravy. Používáme přitom moderní technologie a soudobé vývojové postupy jako jakýkoliv jiný špičkový software house. Pracujeme s moderními open source systémy, cloudovými službami, strojovým učením, i generativní umělou inteligencí.
Konzervativnější je náš obor hlavně z pohledu aplikace. Naše produkty mají poměrně dlouhou životnost, zákazníci si je kupují na pět až deset let a obměna je proto pomalejší. Ale my jsme globální firma, pracujeme na globálním trhu, udáváme trendy a práce máme pořád dost.
Jak se lidem v Yunexu pracuje? Vy přeci můžete srovnávat.
To prostředí je velice dynamické. Jako firma chceme být technologickým a inovačním lídrem oboru. Musíme proto být agilní, udržovat si kontakt s novými technologiemi a postupy, přinášet nové myšlenky rychleji než konkurence, a přitom vnímat a řešit reálné problémy a potřeby zákazníků. Náš vývoj proto má velice úzkou vazbu na obchod a servis, spolupracujeme s týmy v zahraničí a pracujeme na zahraničních projektech. Změny tu jsou velice rychlé.
Přitom všem si ale udržujeme přátelskou a komunikativní atmosféru. Věříme v týmovou soudržnost a kolaboraci. Důraz je kladen na výsledek, a ten je u nás vždy postaven na práci celého týmu odborníků z různých oblastí a konsensu. Toho bez otevřené a věcné komunikace nedocílíte.
V posledních letech se hodně hovoří o AI. Vnímá ji Yunex jako ohrožení nebo spásu?
My jsme pragmatici. Jsou oblasti, kde jsou AI, strojové učení a Big Data nenahraditelné. Třeba při zpracování obrazu, kategorizaci objektů, trasování, tvorbě adaptivních dopravních plánů, nebo při odhalování hackingu. Umělá inteligence je nám též cenným pomocníkem v řadě interních procesů. Usnadňuje a zefektivňuje automatické testování, asistuje při kodingu, pomáhá s tvorbou kontentu. A jsou naopak oblasti, kam ji – alespoň zatím – pustit nelze. Třeba nemůže přímo rozsvěcet tu zelenou. Ve všech případech hledáme pragmatické a racionální využití AI. Nezajímá nás technologie pro technologii, jen protože to je módní hračka.

Zmínil jste hacking. Obávající se Vaši zákazníci kybernetických hrozeb?
Kybernetická bezpečnost je téma, které se dere i v našem oboru stále více do popředí. Máme tu směrnici NIS2, systémy řízení dopravy spadají do kritické infrastruktury státu, žijeme v době, kdy nám za humny zuří konvenční válka a v Evropě všeobecně roste napětí. Někteří odborníci dokonce hovoří o probíhající hybridní válce. Bezpečnost našich systémů proto nebereme na lehkou váhu a snažíme se být na špici i v této oblasti. Pracujeme proto například na nasazení AI při odhalování pokusů o hacking nebo detekci podezřelých dopravních situací. Doba se změnila, naši zákazníci si rizika dobře uvědomují, a průběžně investují do zabezpečení své dopravní infrastruktury.
Promítá se to zásadně i do složení Vašeho týmu?
Brněnský Cyber Security tým samozřejmě roste, nicméně na potřebu spolupráce různých odborníků jsme zvyklí. Oblast řízení dopravy vždy vyžadovala interdisciplinární přístup. Uplatnění u nás najdou nejen vývojáři, ale také dopravní inženýři, odborníci na dopravní regulace a technologie, projektový manažeři, týmoví manažeři, odborníci na automatické i systémové testování, product owneři, ale třeba i psychologové a sociologové, kteří nám pomáhají optimalizovat ergonomii našich řešení. Naše projekty vyžadují spojení znalostí z více oborů a bezpečnost vždy součástí toho všeho byla. Teď je na ní jen kladen vyšší důraz.
Když mluvíme o projektech, na který jste opravdu pyšný?
To je těžká otázka… Možná zůstanu doma. Moc mě těší dlouhodobá spolupráce s Brnem, protože díky ní na každé cestě domů můžeme potkávat výsledky naší práce. Brno, spolu s Plzní, si přitom dovolím označit za středoevropského lídra v oboru řízení dopravy. Můžete tu vidět i naše systémy budoucnosti. Třeba na křižovatce ulic Milady Horákové a Koliště teď společně s městskou společností Brněnské komunikace a.s., Vysokým učením technickým a Fakultou dopravní ČVUT řešíme grantový projekt pro nasazení AI při automatizované detekci anomálií v provozu. Je to špičková technologie na světové úrovni, kterou máme tady za komínem. Jsem na práci našeho týmu pyšný kdykoliv tamtudy projíždím.