Společnosti Yunex Traffic ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) dokončily první fázi nasazení nového řídicího systému s podporou umělé inteligence. Praha se tak zařadila mezi světové metropole, které tuto novou technologii zavádí.
Na konci srpna 2024 podniklo Město Praha prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) významný krok v zavádění adaptivních systémů řízení dopravy s podporou umělé inteligence. Tento systém byl TSK dodán v rámci projektu inovačního partnerství se společností Yunex Traffic. Město Praha plánuje dodávaný systém testovat na dalších křižovatkách a výhledově ho používat ve vybraných oblastech.
Představení nového systému
Systém FUSION vyvinutý společností Yunex Traffic je navržen tak, aby optimalizoval nastavení světelného signalizačního zařízení (tzv. semaforů) na křižovatkách a zajistil co nejplynulejší průjezd vozidel. Jedná se o pokročilý adaptivní systém, který využívá inteligentní optimalizační metody k rychlému nalezení nejlepšího řešení a přizpůsobení signálních plánů na základě aktuální dopravní situace, aby se snížila zdržení a počet zastavení, a tím se zkrátila doba jízdy všech účastníků silničního provozu ve městě.
- Optimalizace dopravy a plynulejší provoz: FUSION minimalizuje zastavení vozidel a dobu jejich čekání, přičemž upřednostňuje dopravní prostředky, jako jsou tramvaje, autobusy, a vozidla integrovaného záchranného systému. Výsledkem je vyšší efektivita dopravy a snížení emisí v přeplněných oblastech.
- Komplexní přehled a predikce dopravního zatížení: Na rozdíl od tradičních systémů Fusion integruje data ze všech křižovatek v řízené oblasti a používá krátkodobé predikce k odhadům budoucího dopravního zatížení. Díky tomu zajišťuje co nejplynulejší průjezd pro osobní vozidla, veřejnou dopravu, cyklisty i chodce.
- Úspora času a rychlá reakce: FUSION nevyžaduje složité dopředu naprogramované scénáře, což umožňuje operátorům pružně reagovat na aktuální situaci. Automatické přizpůsobení systému bez zdlouhavého programování přináší časové úspory oproti tradičním systémům.
- Flexibilní nastavení priorit: Systém umožňuje operátorům nastavovat preference pro jednotlivé druhy dopravy, například preferovat autobusy nebo tramvaje podle aktuálního dopravního stavu. Tato flexibilita je obzvláště přínosná při řízení dopravy během dopravní špičky.
- Automatická zelená vlna: FUSION dokáže na základě aktuální dopravní poptávky vytvářet tzv. zelené vlny pro nejvytíženější směry a zároveň zajistit dostatečnou obslužnost ostatních směrů. Při neočekávaných změnách se nastavení semaforů upraví automaticky.
- Jednoduché ovládání pro operátory: FUSION byl navržen tak, aby minimalizoval složitost a nároky na obsluhu, což zjednodušuje práci operátorům i správním orgánům.
Pilotní instalace v Praze
Pilotní instalace zahrnovala nasazení systému na křižovatkách v ulici Patočkova, kde byly v reálném provozu ověřeny funkcionality systému a jeho spolupráce o ostatními telematických systémy a detektory v Praze. Testování úspěšně prokázalo schopnost nového systému spolupracovat se stávajícími systémy v Praze, plynule řídit dopravu a reagovat na různé dopravní situace.
Budoucnost řízení dopravy
Schopnost systému adaptivně reagovat na měnící se dopravní podmínky a integrovat různé zdroje dat z něj činí ideální řešení pro moderní města, která čelí výzvám spojeným s rostoucí dopravou a potřebou udržitelnosti. Tento systém je již nyní nasazen ve městě Londýn, Hampshire a nyní se nasazuje do dalších zahraničních měst a aglomerací.
“Systém FUSION přináší nové možnosti, které mají za cíl zlepšit plynulost dopravy, minimalizovat kongesce a přispět ke snižování emisí v metropoli. Pražský pilotní projekt činí z hlavního města jedno z prvních v Evropě, které nasazuje pokročilou technologii řízení dopravy na této úrovni,” říká Martin Němec, jednatel společnosti Yunex s.r.o.
„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém v budoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.
„TSK se dlouhodobě zaměřuje na inovativní řešení při správě města, která usnadňují život. A právě umělá inteligence má určitě v oboru dopravy budoucnost. Příklad si můžeme vzít z Londýna, který za pomoci AI zlepšuje místy velice problematickou dopravu. V tomto směru je na tom Praha určitě lépe než Londýn, ale i tak každý z nás sleduje stále se zhoršující situaci v dopravě, zejména díky přibývajícím automobilům, obyvatelům a dojíždějícím za prací a službami. Naším cílem je využít všech dostupných řešení ke zlepšení dopravy na území našeho hlavního města,“ dodává Filip Hájek, generální ředitel TSK.