IoT Device management platform (DMP) je platformou pro vzdálenou správu, konfiguraci a aktualizaci širokého spektra zařízení řídících nebo ovlivňujících dopravu. Na jejím vývoji v Brně od roku 2021 pracuje tým devíti specialistů. Se třemi z nich jsme si o jejich projektu popovídali.

Radek Stuchlík (Product Owner) – „Budujeme novou univerzální a komplexní IoT platformu.“

Vit Holásek (SW Architect) – „Máme možnost využívat nejnovější technologie a máme svobodu při návrhu architektury.“

Petr Huták (Scrum Master) – „Na řízení projektu se díváme optikou agilního vývoje a využíváme Scrum frameworku.“

Vzdálená správa různých IT zařízení není ničím novým. Co si od ní ale slibujeme v dopravě?

Radek: Většina zařízení řídících dopravu dnes pracuje čistě off-line nebo je připojena pouze do metropolitní sítě. O závadě se tak dozvídáme až od zákazníka. Jakýkoliv zásah vyžaduje přítomnost technika na místě. A v případě vydání aktualizace software nebo bezpečnostní záplaty je třeba aktualizovat každé zařízení zvlášť. To je drahé a může to trvat dny, týdny i měsíce. Tohle všechno chceme odstranit. Nová platforma má umožnit vzdálenou konfiguraci, automatizovat distribuci bezpečnostních záplat a díky analýze telemetrických dat také zvýšit stabilitu, spolehlivost a bezpečnost. Snažíme se přitom o univerzální a současně komplexní řešení pro připojení nejrůznějších zařízení.

Radek Stuchlík, Product Owner

Chápu správně, že žádná centralizovaná platforma doposud neexistovala?

Vít: Možná existuje, ale nedokáže pokrýt naše potřeby komplexní dopravní domény. Stavíme na zelené louce, je to zcela nový projekt bez vazby na jakékoliv předchozí řešení. Což ale neznamená, že pro vývoj nevyužíváme řadu osvědčených technologií. Uplatnění našlo využití open source projektů, cloudových služeb AWS, React pro uživatelské rozhraní, Spring Boot, Istio, Helm, Kubernetes, microservice architektury, Kafka, …

Vít Holásek, SW Architect

To je opravdu široké spektrum. Jak se takový projekt vůbec řídí?

Petr: Na řízení projektu se díváme optikou agilního vývoje a využíváme Scrum frameworku. Fungujeme ve dvoutýdenních iteracích se všemi ceremoniemi. Držíme denní stand-up, pravidelnou synchronizaci práce týmu, planning obsahu práce na začátku každé iterace i refinementy, kde probíráme technické detaily a odhadujeme náročnost a komplexitu nadcházející práce. Na konci iterace nikdy nesmí chybět review a retrospektiva, při které se snažíme přijít s vylepšeními, které nám usnadní budoucí práci. Při vývoji zohledňujeme pravidelnou zpětnou vazbu od našich stakeholderů, budoucích uživatelů a samozřejmě zapojujeme naše kolegy zaměřené na UX.

Petr Huták, Scrum Master

Jak intenzivní je spolupráce s jinými týmy? Přeci jen, vytváříte platformu pro řadu produktů…

Petr: Přesně tak. Náš projekt je již ze své definice závislý na ostatních produktech, kterým bude sloužit jako společná platforma. Spolupráce je proto poměrně intenzivní. Komunikujeme s týmy zabývajícími se vývojem dopravních řadičů, zařízení pro komunikaci s účastníky provozu, detektory, kamerovými systémy a dalšími. Některé týmy sídlí tady v Brně, jiné třeba v Německu. Ta spolupráce je nejen intenzivní, široká, ale i mezinárodní.

Zeptám se teď trochu osobněji. Co vás na projektu nejvíce baví?

Radek: Pro mne osobně je největší zábavou i výzvou zároveň má nová role Product Ownera. Líbí se mi to odlišné vnímání týmu a produktu, možnost ovlivnit jeho směřování. Je bezva vidět, jak se stále více slaďujeme, přestože jsme hodně distribuovaný tým a nesedíme pořád vedle sebe. Máme společné poslání vytrhnout lidem ze servisu trn z paty a přinést něco, o čem ještě neví, že potřebují. To by přece bavilo každého.

Tou distribuovaností týmu myslíte práci z domova?

Radek: Nejen to… Ale ano, děláme převážně z domova. Každý si práci organizuje, jak mu to nejlépe vyhovuje. Jen mezi desátou a druhou jsme na příjmu všichni. V kanceláři se potkáváme pravidelně alespoň jednou týdně. Většinou ten čas věnujeme týmovým setkáním, koordinujeme práci, vyjasňujeme si požadavky uživatelů.

Petr: Ať už pracujeme z domova nebo z brněnské kanceláře, vždy se v rámci týmu nejprve dohodneme, kdo na jakém úkolu daný den pracuje. Na úkolech samozřejmě často spolupracujeme, takže minimálně jednou denně společně řešíme, jak práce pokračuje, hlásíme problémy a sdílíme řešení. Ani doma tak nepřicházíme o review a cenné rady od kolegů. Nejsme solitéři, pořád fungujeme týmově.

Jste tedy sehraný tým. Vídáte se i mimo práci?

Radek: Řekl bych, že ano. Občas zajdeme na pivo nebo vinnou degustaci. Někteří spolu jezdí do práce na kole, nebo se setkávají na bastlení pro milovníky IoT. Jindy si společně zahrajeme online hry. Čas od času také zamíříme za kolegy do Německa nebo oni za námi do Brna. Pak je nějaká ta zábava po práci vlastně samozřejmostí.